fredag 22 juli 2011

Broderi-tavla-minnen....

J

Bild 1.
Den visar min mors folkdräkt från Oravais, Finland. Jag har den kvar fast mor hade gjort om den till en kjol i stället, egentligen var det ju lite synd men hon tyckte nog att det var bättre för att kunna få använda den mer här i Sverige.
Numera har den fått vara påskakärring klädsel.

Bild 2. Det är Pörtoms folkdräkt vilken jag fick låna utav en släkting i Michigan, då jag skulle ha den på vår examen till förskollärare i Solna 1979. Jag tror det var så här att jag for till USA på ett bröllop (Debbies) jag överraskade henne faktiskt men jag varr ju bjuden dit fast hon visste inte att jag tackat ja. Okej tillbaka till dräkten ; Jag hälsade på hos Nina Orr och då fick jag testa klädseln så jag kunde ha den och lånade den med mig hem till Sverige.
Vi bestämde att i stället för att skicka den med posten så skulle hon komma och hämta tillbaks den senare på sommaren och det gj orde hon j u,

På avslutningsdagen den 20 december 1979, hade jag den och Birgit hade sin fina från Vörå, Kerstin hade en från Hälsingland och jag har för mig att den fjärde hade en tjej från Skellefteå eller om det var någonstans i mellansverige det också. Jag minns inte vad hon hette men Britta tror jag det var, måste kolla på fotot.
Det var ju en rätt kul grej i alla fall tycker jag.
Vi sjöng alla ROSEN av Arne Quick minns jag och det var en annnan tjejs ide´ men måste nog kika på kortet jag minns inte vad hon hette, men jag ser dem framför mig.

Bild 3. Kyrkan däruppe, var ett broderi som Ninni köpte i Pörtom med stramaljstygn och den sydde hon på medans jag var där. Den blev jätte fin må ni tro. Jag har för mig att hon hade två stycken av samma broderi förresten. Hon var född i Pörtom men vid 11 år emigrerade hennes familj till Michigan.

Svenska språket behöll hon hela tiden trots att det bara pratades engelska runt omkring henne i alla år, vilket jag tyckte var bra gjort. Hon gjorde många resor till både Sverige och Finland också,och brevväxlade med släkten här i Skandinavien.

Jag kan skriva hur mycket som helst om detta men ni kanske skulle bli för uttråkade att läsa dett men kanske jag kan berätta mer vid ett senare bloggtillfälle!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar