måndag 5 januari 2015

Trettondagsafton...

Jag är ledig idag och i morgon, fast morgondagen är ju en helgdag förstås . Har varit ute med Madicken och det kändes lite småkallt. Det började snöa också men bara lite. Kan bli mer av den vita varan i helgen.
Det är ju fullmåne och då brukar det bli väldigt kallt. Kolla det så får ni se!
På tal om månen, såg ni att den hade en  ring runt sig härom kvällen? Inte så vanligt att få se den på detta sätt. Kollade vad det var och de där ringarna kallades för" Halo" tror jag det var, det stod också varför det kan bli så men det tänker jag inte dra för er här!
Jag måste rekommendera en bra bok som heter" På Ön" av Tracy Garvis Graves, det är en bok som man inte kan släppa taget om.  Läs den!
Vi har ju en bokstation mellan stationerna Ö-vik till Umeå och jag brukar kolla böckerna som finns där och denna hittade jag på en gång. Det är bra då man ska lämna tillbaka böckerna för det går bra att lämna dem på den station man befinner sig på. Fast jag tror jag ska lämna den till min arbetskamrat istället  vi brukar byta böcker ibland och hon kan ställa den i Hörnefors och jag i Husum.

Jag tänker göra kålrotsgratäng och köttbullar , köpte lite lax också så det ska bli lite gott idag. Brukar göra lite festligt en dag som denna  varje år.

Jag lovade att sätta in några tagna foton från jul och nyår och de kommer här nu!

Ha en bra Trettondagsafton! Min mor pratade alltid om att dagen till ära så springer stjärngossarna runt i gårdarna , sjunger fast det kanske var i Finland förr! Annars är det kul med traditioner eller hur?



                                 Julmiddagen bild ett och sedan följer den trerätters middagen!


1 kommentar: