onsdag 15 maj 2013

15 Maj 1975......


Ja vad tror ni hände just det datumet då? Tycker ni jag ska berätta kanske? OKEJ.....
Idag är det precis 33 år sedan jag fick mitt körkort. Har faktiskt kört prickfritt, men fått stanna för det där alkoholtestet ni vet, man ska blåsa och blåsa, och tror att jag även har blivit ombedd att visa körkortet någongång också.

Jag minns att under själva uppkörning så fick jag välja vägen jag ville köra och sedan fickparkera. Jag valde en lätt körsträcka och fickparkerade.

Körde alltså upp i en olivgrön fin Saab, och min första bil vi hade då var en automatic Volvo 142. Den fick följa med då jag flyttade till Lappland. Det har blivit Golf och e Saab sedan. När jag köpte Saaben så ingick det en motorcykel också förresten, fast den sålde jag.

Nog pratat om bilmärken eller hur?

Idag har vi haft en solig men lite småkylig dag, det är bara solen som värmer än så länge men det blir ju förhoppningsvis varmare och varmare.
Har ju regnat lite och det syns på träden att det gjort verkan för jag tycker att det börjar skifta till grön färgen igen.
Här vid knuten till vårt hus blommar påskliljorna och nere i stan tulpaner, krokusar.

Det har varit en lång härlig vecka med ledighet också , vi har väl inte gjort så mycket precis men lata dagar kan behövas ibland. Verkligen avkopplande.

Jo jag har sorterat lite papper och slängt från lådorna så det känns skönt för det är ju sådant som tar tid att komma igång med. Har en låda kvar från i fjols flytt, men det är bara sådant som också ska kastas eller läggas undan.

Visst är det på Kristihimmelfärds dagen de brukar ha Gökotta? Har aldrig varit vaken så tidigt men det skulle vara kul att pröva på någongång kanske. Vädret var ju inte det bästa den speciella dagen.

När vi flyttade hit 2005 så var vi uppe vid femtiden och fixade i ordning frukosten på lördagarna och for ner och fiskade ett par timmar i solskenet. Vi hade sällskap av min vän och hennes son. En gammal brevvän från 1965.

Har varit ute med Madicken flera vändor i det fina vädret men en gång till ska hon gå ut/ och sola hon skiner........klockan är 20.30.

Har annars ringt ett par samtal om jobb igen så nu väntar jag med spänning. Det där i Umeå skulle jag få veta om ca två veckor sade hon. Det var en rolig intervju och vi hade mycket att prata om.

I morgon ska jag träffa en dam på fabriken här på platsen, för ringde henne idag och hon hade en lucka vid tolvtiden, frågade om jag kunde komma då och jag sade förstås YES!

Ni ska ha en fin kväll nu så syns vi här i morgon igen!
n!n!



P.S.

Vår första bil var en Bubbla, svart U 10255 S / Volvon hade nr U 21263 /när de bytte ut skyltarna fick vi nr 073. Fast där emellan kom svart Saaben U 54802 S
Det är synd att länsbokstäverna tagits bort, för tänk vad kul det var att kolla var de kom ifrån. Vi barn hade rätt kul med dem också, skrev upp långa listor med allas nummer på parkeringar mm. D.S.


Kunde ni vars alla bokstäverna hade för länsanknytning ? Det gick som rinnande vatten för en annan.:)



1 kommentar:

  1. Av olika anledningar blev det så att JAG tog körkort mycket senare, närmare bestämt den 17 februari 2004./ Någon EGEB bil har jag aldrig haft, däremot har jag kört mina föräldrars. Ännu står en gråaktig/metallisk Volvo S60 med automat i garaget./ Har inte kört den sedan pappas bortgång./ Om jag någonsin köper en egen bil, skall det bli en mindre./ Körde upp i en sådan här bil, enda skillnaden är att den var manuell./ Har bl.a. kört en Golf också, i en annan trafikskola.

    SvaraRadera