onsdag 21 januari 2015

Dagen efter........


... en fin födelsedag. Vädret var utan anmärkning och jag började dagen med att småstäda upp lite ifall att det nu skulle dyka upp någon här. På eftermiddagen ringde det på mobilen och det var från blomsteraffären, de ville leverera en blomma från NÅGON, vem kunde det nu vara?  Det var en mycket vacker bukett bestående av fem rosa rosor, krysantemum tror jag de heter, vita sådana och  rosa blommor som jag tyvärr inte vet namnet på men tror på någon lilja kanske. Det var några mycket stora blad med också och vit mimosa eller brudslöja. Ni ser  att jag är lite dåligt insatt i vad blommor kallas. I alla fall så kom de från mina trevliga vänner uti Hällaström. Dem har jag lärt känna under den tiden då deras barn gick i Gafsele på förskolan, och det är ju massor av år tillbaks i tiden.
Jag fixade en varm tunnbröd tårta med rivna saftiga morötter, och den blev så god. Fick ju en gratis tårta från ICA  här i byn och den tog jag fram tillsammans med det nybakta bullarna och kakorna.
Min vän Eva H kom på kvällen och med sig hade hon tre buketter med blandade tulpaner i vit,röd och lila färger. Ser vackert ut må ni tro.  Ett fint fruktfat i glas hade hon också med sig samt en spiralvas som man skulle stoppa ner i en vanlig vas för att förlänga den. Nyheter för oss båda men hon hade en instruktion att läsa men den hade hon kvar i bilen
J och J hade gått ihop om att bjuda mig på brunch och sedan bio i Umeå den sista januari. Det var väl en fin grej av dem eller hur? Filmen har nyss haft premiär förresten.
När det gäller mina facebook vänner så hade jag 42 gratulationer att läsa där.

Det var verkligen en dag att få minnas länge!

Idag var jag på ett hälsosamtal som ju utlovas vid 40,50 och 60 år och det tycker jag är mycket bra att få chansen att få gå på. Vi pratade bland annat om kostvanor, att kolla in nyckelhålsmärkta varor på affären, mycket frukt , grönsaker  mycket fibrer i maten är bra för att må så bra som möjligt. Ja även motionen spelar ju in.
Jag låg rätt bra till med alla proverna men kan nog kanske dra ner på lite mer av den mat jag äter.


Vädret för övrigt idag har varit lite sol och några minusgrader. Jag och Madicken tog faktiskt en lång promenad i eftermiddags och nu är hon trött i de små benen.

Nedanför kan ni se smörgåstårtan ,som den såg ut innan gräddningen  och sedan hur den blev färdiggräddad. Smaken får ni känna ter om ni gör den själva, så testa på! / Tyvärr vill det sig inte , får försöka en annan dag!



Sköt om er!



2 kommentarer:

  1. Ber att få gratulera i efterskott. Ledsen att jag missade din speciella dag, men jag är aldrig inne på FB längre.

    Kram och Grattis än en gång
    /Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, vi var hemma och hade det lugnt och skönt, varför fara bort just till en sådan här dag? Resa kan vi göra längre fram i år! Kramen!

      Radera