tisdag 12 februari 2013

Fettisdag 2013!

Ja då var det till att käka SEMLOR  idag då. Fast det kan man ju äta ända fram till påsk också. Jag bakade Semmelbullar i helgen förresten, tycker de blir så goda om de är hembakade.Det är gott till kaffet och jag äter dem på mitt sätt, en del folk tar kromet och blandar ut med mandelmassa,lite grädde och stoppar in det i bullen. Jag tar en bit mandelmassa och på med grädde och ett lock över och "snöar" sedan över  det  hela med florsocker.
När jag var barn åt vi alltid s.k." hetvägg" eller med varm mjölk, vilket jag inte riktigt var så förtjust i måste jag säga.Satt och fantiserade kring detta medans jag åt den minns jag.
På förskolorna brukar man alltid ge sig ut i naturen och åka skidor och äta dessa på något mysigt ställe. Kul med sådana traditioner!
Hur ska era Semlor se ut då, skulle vara kul att höra?
Annars har jag varit väldigt duktig idag för jag har skurat golv och snyggat till inne på våra två badrum. Varit i tvättstugan med Jo eftersom hon låg efter med sin tvätt från  helgen. Hon var till Saxnäs med de nya konfirmanderna. De är fyra hjälpledare från ifjol och sedan är det de gamla vanliga vuxen hjälparna och prästen förstås. de får lite betalt också.
 Det var 30 grader minus där men slalom åkte de och bad på Saxnäs hotellet istället för den årliga badtunnan.
I Vilhelmina var det vintermarknad och varje år sitter det folk på dessa ispelare för att se vem som kan sitta längst, de sitter hela helgen och får inte kliva ner mer än om de behöver uppsöka toaletten eller äta något. I år var det extremt kallt ju men de hade klätt sig och hade tydligen filtar mm om sig. Vilka kämpar va?Tänk sitta i ett öde samhället hela långa natten, i -35 graders kyla. Brrrrrrrrrr!

J och jag tog en tur till stan lite och klart vi skulle ha något festlig för oss vi också så vi fikade på Waynes coffeehouse. Nu ska hon praktisera i tre veckor på ett cafe inne i stan.Ett jätte fint cafe och väldigt lugnt där, är ett ställe som EFS  kyrkan har. Gott fika har de jämt samt buffe´r mm.
.
Madicken och jag har varit ute på långvägar också./ Nu väntar en torkad tvätt innan nästa tar vid klockan 19.00.

Sköt om er nu och ha en fortsatt bra kväll






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar