lördag 17 november 2012

Äntligen helg igen!



Måste säga att det är en välbehövlig helg, har ju jobbat ett par dagar och igår fredag var det många utav personalen som   var sjuk så jag fick frågan om jag kunde och ville stänga på fritids och jobba med den röriga klassen. Jag kände delade meningar eftersom det var bara femte dagen jag jobbade där och det är knappt jag och barnen lärt känna varandra än. Jag tackade ju ja för det betyder ju mer lön i kassan också.
Sedan blev det rätt lugnt där för alla andra utom ettan  for och badade.
Jag hade ju planerade lektioner från kl 10.00 men fick alltså två till från morgonen. De gick ju bra för jag lade upp dem så att de skulle passa mig. Det gäller ju att få klassen helt lugn från morgonen om det skulle bli något lärande eller ej.
Började att läsa en bok jag tagit med mig, " Karius och Baktus ", de små tandtrollen vet ni och medans jag läste, så dramatiserade jag lite extra. Jag bara älskar att läsa den.
Barnen var helt farscinerade och satt tysta och STILLA på sina stolar.
Vi jobbade med deras böcker också, samt  hängde gubbe.

Klockan 14.30 blev jag ensam med en hel del barn på fritids, hon som jobbar där hade slutat och låst vissa dörrar så vi hade inte mycket att tillgå, vissa småkillar var man tvungen att hålla efter jämt så det var lite stressigt,  jo plus konfliktlösning. Skulle visa film för att få lugnt men jag lyckades inte få till någon tv.
Till min" lycka" så gick de flesta hem tidigt.
Men hur kan man egentligen sätta en vikarierande som nyss börjat  ensam och på stängning, och en sådan barngrupp som egentligen kräver fler personal. Tänk bara om det skulle hända  oväntade saker att någon gör sig illa till exempel!

Fina barn är det ju bara man kan ta dem på rätt sätt.

Hade Madicken i bilen hela tiden så jag kunde gå ut med henne på min" lilla" rast. Jag var jätte trött då jag kom hem må ni tro.
Idag har jag inte gjort så mycket mer än handlat lite mat, vi fixade en pizza alla tre förresten. Det var köttfärs,
mozarella ost oregano och tomater. Glömde köpa svampen. Men det blev gott ändå.

Jag behöver nog ta igen mig och bara vara idag undantag promenader med hunden.



Hej från mig och fortsatt trevlig helg!

1 kommentar: