onsdag 5 september 2012

Naturens egna bilder.......






Tänk vad mycket fint man kan få se ute i vår vackra natur om man vill. Nu finns det ju gott om rönnbär på dessa träd. jag har inte provat på att göra rönnbärsgele´ själv. Den köpta är ju väldigt god till något kött.älg eller bara någon stek av nöt.
Jag ska se om jag hittar något gelerecept för det kan ju vara gott med den egengjorda som brukar smaka bäst.

Jag ska också kolla upp vilken av de jag känner som jagar nu för då kanske vi kan få oss lite älgkött  också.

Förr minns jag att jag bröt kvistar av rönn och andra växter på hösten och satte i glycerin och de höll sig bra länge. Det var dekorativt tycker jag. nu blir det aldrg av att göra så.
Men där emot kan jag få för mig att plocka vissa gula blommor (minns ej vad de heter just nu) och göra buketter och hänga dem i hallen, de blir så fina ett tag.
Det går ju att torka smörblommor hängandes också det blir lika vackert fast de är ju finare oplockade på en sommaräng .

Ska väl inte göra så mycket intressant idag kanske lite småplock här hemma och promenera med Madicken. vädret är så soligt och fint just nu och värmen kommer nog fram på dagen också.

Vi hade kul vid surstömmingsätningen igår,det var gott och till efterrätt en god hemmagjord bakelse och kaffe. Vi sjöng en del sällskapssånger,slagers, några hade köpt lotter också. Det var vinster som folk hade tagit med sig ..

Ha en fin torsdag ni också och hoppas att ni har ett fint höstväder där ni bor !



Kan någon tala om för mig vad denna växt kan heta? Den växer lite överallt !





                                                                                                     












2 kommentarer:

  1. Det finns många goda recept på nätet på rönnbärsgelé! Recept.nu har flera till exempel.
    Jag har gjort det nångång förr. Huvudsaken är att plocka dem frostnypna, med det är enkelt att fixa själv. Stoppa dem i frysen några timmar om du plockar dem "för tidigt" men det blir bättre om de får frysa till på träden.
    Lycka till!

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera
  2. Jag ska försöka koka lire gele och det där med frysen kan ju vara bra att ha ifall jag skull vara tidigt med plockandet.

    SvaraRadera