lördag 25 augusti 2012

Lite minnen.......




Jag lånar denna nostalgiska bild från google. Vilka minnen som kommer fram bara man hittar rätt bild. :)
Denna nyponbuske påminner mig om när jag var yngre och var med föräldrarna ute i skogen och plockade nypon. Far var duktig på att fixa  allt så vi tillslut kunde få smaka på nyponsoppa tillagad från scratch.
Fick ju också vara med från början och se hur de fick torka och bli alldeles skrynkliga..... ja det var tider det.
Själva soppan blev ju god också med lite speciell smak från naturens egna "skafferi."
Nu köper man ju nyponsoppa i pulverform och tillsätter bara vatten, tänk vad gott det kan bli med lite vispad grädde eller vaniljglas. Men då ska ju nyponsoppan vara varm.
Jag vet inte om det fortfarande finns de där små brödknapparna tror att det var bittermandelsmak på dem som man också kunde ha i soppan.
Måste kolla nästa gång jag går och handlar. De var en blå påse på den gamla goda tiden!

Sköt om er och ha en bra dag för det ska vi ha! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar