fredag 24 augusti 2012

Bärtider.....







Det var väl inte den allra bästa bilden på vinbär förstås, men den får la duga. Jag har inte hittat en kamera till mig än . Jag vill ju ha en inte så dyr digitalkamera. det är så mycket annat som får gå före den i inköpsväg nu.

Jag har hittat en vinbärsbuske alldeles här bredvid vårt hus. var ju tvungen att kolla med vaktmästaren så det var okej att få plocka av den. Känns ju så förargligt om man skulle gå och ta bär från den som rår om den./ det gick bra i alla fall.
Har plockat lite grann just nu men det kan bli mer. Röda vinbärssaften är så god tycker jag fast egentlien så ska det vara saft på svarta vinbär. men de bären är det svårare att hitta någon ointresserad ägare till :)
I och för sig har jag en vän söder om stan som har den sorten också  plus vita vinbär. Kanske man ska höra med henne om jag får komma och plocka lite. Ja, ja det får bli en tanke just nu.
Jenny fixade lite rödavinbärsgele´ förresten.

Vi har också varit ute i skogen och plockat blåbär och fick ihop litegrann där också. Det blev blåbärspaj bl.a.
Hade vi stannat längre så har jag kunnat plocka mer och frysa in. Det var lite smått om tid eftersom det var ett konfirmandmöte samma dag om deras avslutande Stockholms weekend i förra veckan.

Hallon var vi också ute och letade med det var svårt, men när jag var ute med hunden i förrgår så fanns det mogna fina hallon på ett annat ställe, inte mycket men ändå. Det kan ju hända att vi var lite tidiga i letande först för det fanns gott om kart.
Hallonsylt tycker jag är bland de bästa bären att frysa in, liksom de blå.

Höstlikt väder idag ,kanske vi får se solen under dagen./ inte kallt i alla fall. Jennys klass skulle ut tillsammans med ettorna och treorna vid gymnasieskolan i stan, och plocka bär och svamp hela dagen som  de ska sedan använda  i matlagningen mm.
Bra och få lära sig lite av vad man kan göra utav skogens bär, svamp.

Jag minns hur roligt det var när jag fick fixa att göra inlagd paprika då jag gick konsumtionslinjen, den blev riktigt god också.

Ha en bra dag  nu för det ska jag ha!

2 kommentarer:

  1. Vildhallon är nästan det godaste som finns.
    Våra är jättegoda också, synd att jag inte mins vilken sort det är.
    Vinbär har vi alla tre sorterna av, mest svarta förstås.

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera
  2. Bilden blev ju riktigt fin./ I mina föräldrars trädgård finns röda vinbär. Svarta fanns för några år sedan också./ Intill en kompost mot skogen finns faktiskt också hallon, också rätt stora. Även något nedanför där JAG bor./ Har kollat lite på siba.se och såg flera digitalkameror under 1000 kronor. Tror nog att Du kan hitta något till slut. Lycka till där också!

    SvaraRadera