söndag 26 augusti 2012

Äppeltider.....





Jag gjorde en liten upptäckt här på nya stället igår, jag har funderat på vad det är för träd som blommar så fint på våren och sommaren. Igår fick jag se att det som växer närmast vår husvägg bar frukt och vet ni vad det är äpplen.Ska försöka ta reda på vad det kan vara för sort.
Vid tvättstugan så finns det fyra stycken körsbärsträd också.
Vem som helst utav hyresgästerna får plocka utav dem hörde jag. Det gäller också de röda vinbären som jag redan har börjat plocka av.
Inte dåligt va?
Sedan är det ju inte långt till blåbär, lingon hjortron och svampskogen heller!

Vi har haft fint väder både igår och idag med sol och värme så jag hoppas det fortsätter.
I fredagskväll kom det en riktig skur med åska må ni tro!

Madicken och jag har varit ute nu på morgonen och njutigt av det fina vädret. Det är två farbröder som bor i  huset mittimot oss som gillar henne och köper hundgodis. Nu stannar Madicken upp då vi går förbi där och funderar på godiset. De har båda haft hundar så hon känner väl på sig också att de är snälla människor.
Lite bortskämd får man ju bli också. :)
Jo det är fler hundar som får smaka på deras sötsaker och alla stannar de framför grinden.

Trevlig söndag på er alla!





2 kommentarer:

  1. Minns när Du bodde längre norrut och jag skrev om fruktträd och Du svarade, "Inga fruktträd, för kallt". Läste någonstans att äppelträd kan mogna på 63:e breddgraden i Sverige och Finland, längre norrut i Norge. Såg en del, även päronträd och annat, på Gotland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det minns jag också. Undrar vad det är för sort detta. Ska bli spännande att ta reda på.
      Kanske man kan få sig lite äppelmos i år . De har ju bondens marknad nu på torget så det gäller att köpa äkta vara billigt. Rotsakerna är ju såååå goda nu.
      Må så gott, Gunilla.

      Radera