lördag 5 november 2011

Alla Helgons Dagen 2011!




MIDDAGSMATEN FÖR DENNA HELG!









Detta foto är taget eller vid gravkapellet i Sala!








Ja idag blir det vackert på våra kyrkogårdar runt om i vårt avlånga land. Den här lovveckan brukar vi fara ner till Sala och bland annat göra fint på graven. Jag brukar köpa en sådan där s.k. rosett det vill säga grankvistar eller om det är av tall minns inte riktigt och med tre kottar mitt på sedan kan det också finnas dekorationer av ljungen.
Denna har jag alltid köpt på stora torget för 70 kr. Hos speciella duktiga försäljare.
Har en lykta som jag också tänder samt om det inte blåser för mycket även tänder gravljus eller en marschall.
En gammal familjebekant skulle gå och tända ljus och köpa en sådan där rosett i år också. De är så trevliga och vill alltid göra något speciellt och kul. De promenerar ofta ute och vill ha något mål att gå till. De är pensionärer.
Vi var ju till Sala i påskas så det får nog vänta tills våren igen innan vi far dit.
Då kan man ju få uppleva vårens intrång två gånger som i år och vara ute längre.

Idag ska jag ju göra i ordning skinkan ,den är färdigkokt så den ska bara griljeras. Hade tänkt vi skulle äta pommesfrietz till och äppelmos och någon grönsak förstås.
Kanske vi tänder en marschall här utanför också.


Vädret idag är grått men inte så kall ändå, och inget regn. Jag var på affären som snabbast vid 14.00 -tiden och när jag for därifrån tyckte jag det började skymma och så här vid den tiden brukar det ju inte vara förrän vid julveckan tycker jag. Men det måste ju naturligtvis vara på grund av väderleken mulet eller klar himmel- det gör mycket!


Hälsar på vänner där också, annars är det ju inte mycket man kan hitta på mer än gå i affärerna och göra av med en massa pengar. I Sala alltså.


1 kommentar:

  1. Riktigt stämningsfullt här också./Jo, visst gör det skillnad på om det är klart eller mulet väder. Den här tiden på året märks det väl mer också.

    SvaraRadera