tisdag 2 augusti 2011

Soliga dagar... Dag 1!

För exakt en vaecka sedan tog vi bilen till Holmsund och lämnade den där i ett par dagar. Vi fortsatte med båten över till Vasa. Det är en resa på 3-5 timmar.
Båten som tranporterar bilar och människor är ju egentligen inte så stor som de forna båtarna där har varit.
Det gör ju ingenting alls, det går att äta eller bara fika på en liten plats också. Men man ska nog tänka sig för om man ska handla någont ombord för det är så dyrt allt.
Vi var ju tvungna att få lite i magarna så det blev lite gott just efter börsen. :)
Vi spelade lite kort där i cafeterian också, för att ha något annat och göra än och äta.

När vi kom fram så var Henrik där och mötte oss och vi fick åka ända till Oravais där släktingarna var.
Vi for hem till min moster som ju är pigg för sin ålder och hon hade haft hjälp tror jag med att ordna lite kaffe och rulltårta och Nyholmsgrisar från detta bageri. Jag tror inte jag har något foto på dessa socker grisar med äppelmos inuti. Så ni får kika på bagerifotot och fantisera.
Vi pratade lite och sedan for vi till Ungdomens hus " Amigo" där vi skulle bo under vår vistelse i Finland.
Det var ett bra ställe att bo på, för det fanns allt man kunde önska sig,egna rum,kök, duschmöjligheter och tvättmaskin och nära till det mesta.
De första dagarna fick vi ha huset för oss själva,och vi spelade biljard och en massa andra spel som ju fanns där.
Mot slutet av veckan kom först ett par från Åland och efter dem en hel drös från Estland.
Tyvärr har jag inget foto av Amigohuset nu men det kommer nog senare.

1 kommentar:

  1. Var ett tag sedan jag var till Finland. I min barndom var jag till Kemi, men senare till Åland och Helsingfors. Familjen har vänner från Närpes.

    SvaraRadera