måndag 18 juli 2011

Åsele marknad!

I lördags var vi alltså upp till Åsele och det blev kanonväder,varmt och soligt. Det var ju som sagt mycket folk fast det var ändå rätt behagligt att vandra omkring där bland stånden. Det brukar vara mycket mer en lördag kändes det som.
Jag köpte inte så mycket tre små billiga julbroderier blev det , två tavlr med domherrar på och en landskapsbild med texten god jul, fast jag tänker ändra den texte till välkommen i stället.
Det blev ju förstås lite hemlagade karameller, nackdelen med dessa är att de tar slut så fort, och de är ju rätt söta i smaken också. Inte bra för figuren hi! Det blev de där choklad karamellerna ni säkert stött på under marknader,och sedan några med mint ovh choklad pluss mintkyssarna.
Vi helghandlade i Åsele innan vi for hem och köpte lite att kalasa på under resan hem. Då blev det grillad kyckling,potatissallad och en vanlig färdiggjord sallad med räkor bland annat.
Det var sååå gott.
När vi sedan fortsatte hemåt så stannade vi äntligen vifd loppiset i Studsviken . Där har jag tänkt stannat flera gånger må ni tro och det var nu inte den sista heller. Det var kul att gå in i bodarna och titta på allt han hade där,mycket gamla grejer och små, små gulliga prydnadsaker, husgeråd etc.
Jag köpte ingenting men såg lite nostalgiska grejer som jag minns från då jag var barn.
DET ÄR Ju KUL ATT GÅ PÅ LOPPIS! det var faktiskt första gången jag besökte ett.

Nu äntligen kom regnet till oss ,det är tur att det kommer kvällstid för då kanske det klarnar upp och är bra uteväder i morgon.

Idag har jag haft ett återbesök hos en som köpte en maskin från mig , så vi har gått igenom den och jag bjöd på wienerbröd till fikat.
De är så nöjda med allt och de lovade att jag skulle få några plantor att plantera här utanför lite senare.
Det är gullspira som jag hade utanför där vi bodde i Dorotea och som jag inte kunde ta med mig. Nu kanske jag ´kan fixa så jag får en fin uteplats på framsidan till nästa åt.
Dwet blir ju som en avskild plats ja som en blommande häck då de växer och frodas. Man kan inte ta dem då de blommar. Det är också fint med riddarsporre emellan dem. Fast jag vet inte om det kallas gullpra föresten. .

Igår var vi till Hemsjö och hälsade på några bekanta, de skulle kika på min apparat mm. Kerstin är min skolkamrat från grundskolan och vi lekte mycket på den tiden. Hon bjöd oss på mat,det var gott dvs korvstroganoff, sallad och potatis. Till efterrätt blev det kaffe och glass med nyplockade hjortron för dagen.

Vi gjorde ett stopp i Haffsta på vägen hem och visade Eva vår apparat och hon bjöd på kvällsfika,the och rostat bröd med tillbehör. Jag har aldrig smakat fikonmarmelad men det var inte så tokigt må ni tro plus en bit lagrad herrgårdsost till.
Eva och jag träffades 1975 på en skola i Härnösand förresten, vi brevväxlade också ett tag och nu är vi hemmahörande i samma stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar