fredag 9 december 2011

Lutfisken!





Ja idag har jag varit till stan och shoppat mat inför helgen. Det blev en snabb tur för vädret höll på och bli till det sämre för bilkörning. Jag vet inte hur många sekundmeter det blåste men det kändes verkligen då mansatt inne i bilen. Synd att man inte kunde spänna ut vingarna och ta sig hem den vägen, Ha!Ha!
Det regnade samtidigt och snömodd på vägen förstås. Blev om körd av en långtradare först på E4:an och det gick ju bra. Gillar inte och ha dem i baken.
MEN efter den så kom det en vanlig personbil och den stänkte ner vindrutan så jag var tvungen och bromsa för jag kunde inte se någonting innan jag slog på torkarna. Undrar hur fort den föraren körde egentligen?
Jag vill inte ha bråttom när jag kör, tar alltid det lugnt på vägarna i alla klimat.
Det betyder ju inte att jag lus-kör,jag följer ju trafikreglerna och hastighetsskyltningen. Vill de köra om så får de.

Idag är det ju dags att lägga lutfisken i blöt om man tänker ha det på julafton. :)
Tänk att det finns en gammal kul traditon till det också. Undrar hur många som gör detta nu? De flesta köper nog den djupfryst /förpacking eller färdiglagad.
Jag gillar lutfisk,men äter den på mitt speciella sätt. Det vill säga lutfisken för sig på tallriken, likaså vitsåsen,och ärter plus potatis förstås. Jag vill inte blanda ihop det alls.
Kryddpeppar hade mina föräldrar också men det behövs inte.
När jag var lite så tyckte jag att det var mycket ben och stora i fisken och det kan väl ha att göra med att jag äter den på mitt sätt.
Vi har haft den någon jul men det är inte tradition här alls . Möjligtvis så har jag köpt och lagt i frysen för senare bruk.

Ska väl inte göra så speciellt mycket idag mer än det vanliga.







En bild som visar hur vädretsmakter håller på längs kusten idag! Synd att ni inte kan känna hur det blåser!!!! :)
:)
:)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar