onsdag 7 december 2011

6 december...

Idag har det varit ett riktigt fint väder igen,vi har sett solen och snön ligger fortfarande kvar på marken. Jag har inte gjort så mycket idag mer än det vardagliga. Varit på en del afärer och kikat efter priser på vissa julklappar. jag var in på ÖB och köpte ut lite av de nödvändigaste varorna som var slut här hemma.
På kvällen vid 18.00-tiden så åkte vi ner till Parkskolan för det var en julmiddagsträff. Eleverna hade fixat i ordning allt. Det var mycket i fiskväg som till exempel sill, lax makrill och inlagdströmming och även lutfisk.
Varmrätterna var ju allt som kan tänkas finnas på ett julbord.
Jag hoppade faktiskt över ostarna och blanan och kexen. Jag blev ju så mätt må ni tro.

Till vår stora förvåning så kom de också in med kaffe,deserter i massor och det måste man ju smaka på.Där fanns knäck, praliner med olika smaker, ris-ala-malta och en slags kolasås eller med rårörda lingon som eleverna plockade i höstas.


Det var ju oclkså Finlands självständighets dag så vi fick ju fira den riktigt ordentligt med god mat och trevligt umgänge i år. Min mor var ju född i en by utanför Vasa och brukade alltid prata om denna dag och minnas.

Det hela avslutades med en frågeslinga runt hela gymnasiet, fast inomhus förstås. Det var frågor som rörde livsmedel mm.
Kul grej,fast några föräldrar hade farit hem tidigare men vi som var kvar tyckte att det var så roliga och intressanta frågor.
Vinnaren fick en tre rätters på restaurangen som pris.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar