söndag 30 oktober 2011

Oktober 31....




Jaha då var det dags för denna nyinplanterade helgen igen. Det är ju rätt intressant vad vi tar efter det stora landet i väster jämt. Men i och för sig spelar det ju ingen roll heller för hösten är en lång tråkig årstid annars så lite kul i höstmörkret måste vi väl ha i Sverige också.
Det är ju mängder av skoj om man bara har lite fantasi med att fixa och greja inför diverse partyn,fester eller vad man ska kalla det.
Jo vi har ju påskakärringarna förstås som knackar dörr till påsk så varför inte lite häxor,demoner,fladdermöss nu.

Mitt första halloweenparty upplevde jag i Farmington Hills Michigan hos Nina. Hon var en sådan där duktig ledare för YFU = youth for understanding, ett ungdomsutbyte över hela jorden.
Hon ville att alla ungdomar i hennes upptagningsområde skulle ha roligt tillsammans och anordnade mycket partyn för oss och de amerikaner som var intresserade att träffa oss.
Ja hon var inte ensam för mamman i familjen där jag bodde var lika entusiastisk och hade god hjälp av henne. Vera är också en toppen människa och jag måste få träffa henne igen för hon börjar ju bli till åren som alla andra.
Minns också Mrs Ditsayzy som god hjälp då det gällde fester. Mrs Rollingson på Harrison var också en fin person.

Jag kommer ihåg att det var mycket spännnande med dessa partyn och jag klädde ut mig till snickare, hade en keps med mig från Sverige och jeans och lite lånade verktyg bland annat.
När jag kom dit så var det många olika förklädnader heter det väl -ok. En kille från Filipinerna satt på golvet med långt hår,en peruk som var av samma material som halmhattarna och sedan hade han solglasögon. Fernando var Drakula med en grön mask.

Alla som var ditbjudna hade ju förstås tagit med sig något ätbart också, så det fanns massor av mat hela kvällen och även till flera dagar efter.
Chips, ostbågar,popcorn,godis och pajer,efterrätter pampkinpaj och chokladchips ,peanutbutter cookies mm,mm,mm! Se bilderna på några här nedanför....


De där festerna går inte att jämföra med våra halloweenpartyn tror jag de måste ju upplevas på plats. Tur jag har lite minnen från den tiden på några foton.



En liten parentes är ju att det är lite synd att en det firar den då vi firar Alla helgonsdag här , då vi gör fint på kyrkogårdarna genom att tända ljus.Men enligt USA så är Halloween alltid sista helgen i oktober och det kan ju vara 29,30 eller 31.

Vår helg ska vu ju också ta tillvara på tycker jag men var och en bestämmer ju det själv eller hur?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar