söndag 23 oktober 2011

Kyrksöndag igen!






Ja så blev det en dag på Nattvardsgudstjänsten i kyrkan här i Grundsunda församling. Jag har ju satt in bilden på den gamla fina kyrka här en gång så nu vill jag skryta med en annan fin byggnad. Nämnligen Själevads 8 -kantiga kyrka, bortanför stan och mer söder om .
Jag har inte varit in i den än men det blir väl någongång framöver. Den ska vara både ovanlig och fin säger de som sett den.

Det var som sagt nattvardsdags idag också,jag var inte upp och tog den. Det var väldigt,väldigt få besökare idag måste jag säga. Man fick lämna kollekt vid utgången idag,har aldrig varit med om det någongång.
Prästen berättade mycket ingående vad allt med denna måltid innebar på ett fint och naturligt sätt.
Nu kan vem som helst gå upp och få smaka på denna speciella grej. Den yngsta idag var 8 år.
Tiderna förändras eller vad säger nu?När en annan var yngre så måste man ju konfirmeras först och fick smaka på vinet och brödet. Nu var det några blivande konfirmander som gick upp.

Efteråt så var det samling i församlingshemmet och prästen ville att några skulle ha bakat till fikat där, så jag gjorde en snoddaskaka i långpannan med kokos på ni vet. Jag bakade en med choklad och Märit hade gjort en ljusare variant. Gunilla kom med kakor som faktiskt var så möra att de smälte i munnen.

Vi såg en gammal film om nattvarden också.

Efter kyrkan for vi och handlade ,mjölken räcker ju aldrig numera tycker jag.
Dagens lunch/middag blev strips och köttbullar och brun sås. Till efterrätt eller lite senare så hade Jenny överraskat med fruktsallad,kiwi,banan, hallon och smältchoklad och vispgrädde. Det var gott.
Jag hade ju tvättstugan också idag och det är ju det jag säger det bokades fullt idag men jag var helt ensam hela kvällen.Vädret idag har varit ett riktigt höstväder, milt för årstiden och strålande sol.


Jag avslutar med Dorotea Kyrka och de berömda Nattvardsgästerna som finns i en byggnad bredvid. Kyrkan i mitten är Doroteas och den bredvid är Risbäcks och sedan Avasjös uppe i fjällvärlden dvs Borgafjäll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar