söndag 2 september 2012

Älgjakten börjar...../ och däckrazzia idag!








Ja den stora jakten på älg börjar hos oss o morgon. när jag for frånm Umeå i onsdags såg jag faktiskt en, fast den stod och tittade på trafiken innanför viltstängslet som tur var. I torsdags såg jag en rätt långt in på en lägda då jag for till stan. det gäller att vara uppmärksam nu då det blivit höst. Fast det ska man väl i och för sig vara hela tiden då man kör.

Idag var jag på en jobb intervju i Umeå igen, Det var i en liten förort norr om stan. Det gick ju bra hon skulle höra av sig igen i slutet på veckan.
Medans jag körde dit så ringer telefonen och det var om en annan intervju på närmare håll, men jag måste till Umeå på fredag. igen.
Man tackar ju absolut inte nej till sådant utan det är ju bara och fara.
Detta är på ett fritidshem och det jag var på idag en förskola..
När jag var klar med  träffen så for jag till Frasses och åt något billig och tog även kaffe, åt det i bilen och sedan promenerade jag till shopping centrat för det var så fint väder ock varmt ute. Mycket billiga varor som kläder, och på Expert tog jag kopior av kameror, laptops priser mm.

For sedan hem ......trodde jag! När jag svängt ut mot södra infarten och kört ett par kilometer jo vad tror ni hände? Polisen ville jag skulle blåsa, ett gäng kollade mönsterdjupet och lufttrycket i däcken vilket ju var toppen och gratis. Jag tror inte jag har visat mitt körkort på hela den tiden jag haft körkort och det var 1975.
Hur som helst så var jag tvungen att vända åter  till  Umeå och Däckia för att kolla om det var punktering på ett bakdäck, eftersom det gick bara att fylla i 1,0 med luft.
Jag hde tur för de hittade inget hål, men killen hjälpte mig och bytte ut ventilen eftersom det kunde ha blivit något fel på ett vanligt problem.
Han fyllde på med tillräckligt med luft , och hem hit kom jag en timme senare. Han fixade allt gratis.
hade jag fortsatt köra längre så hade risken varit stor att det hade däcket hade exploderat  och jag kanske fått ta bärgningsbilen och vad skulle det ha kostat?
När jag åter igen körde hemåt så var jag tvungen att blåsa igen men sedan fick jag fara." Sååååå det är roligt på våra möten" ibland som min gamla moster brukar säga då hon varit med om något.

Nu ska jag snart gå ner till affären och köpa lite mjölk och något bröd. Förstår knappt varför det går åt sååååå mycket mjölk nu för tiden.

Ha nu en bra kväll!



                                                                                                         



                                                                                               


4 kommentarer:

  1. Var några år sedan jag såg en älg nu. Såg ju i en älgpark vid Njupeskärs vattenfall (på väg dit) för fyra år sedan. Men ännu längre sedan jag såg någon i naturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här ser man älgar,rådjur titt som tätt tycker jag. grävlingar ska det också finnas men dem har jag inte lyckats få syn på.Kramiz!

      Radera
  2. Jag gillar inte älgjakt :( Men bloggen din är bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte så kul med älgjakt,för man kan ju inte gå i skogen och plocka bär. Men det kan vara bra att de skjuter några för annars blir det alldeles får mycket älg i skogarna och de är ju en trafikfara också!

      Tack för att du tycker att min blogg var bra. det ska din bli också.

      Må så gott!

      Radera